top of page

"החברות מגבעת הסלמנדרות"

ד"ר מיכל בת אור

״החוויה המרכזית שלי הייתה של החזקה, ממש כפי שכריכה איכותית מחזיקה את הדפים, את הסיפור.
האווירה שעטפה את כל התהליך הסופר-מקצועי הזה, הייתה של חברות, כנות ופתיחות לחשוב שוב ושוב על נושאים שצפו ועלו. אני מרגישה שזכיתי על החיבור, וממליצה בחום ובשמחה על המקום הייחודי הזה, שמאפשר ליצור ספרות יפה.״

אני שמחה מאוד לשתף בחוויה שהייתה לי בהוצאת הספר שלי ״החברות מגבעת הסלמנדרות״ בהוצאת ״כריכה – סוכנות לסופרים״ בשנת 2019, ולהמליץ בחום לאחרים על העבודה עמה. החוויה המרכזית שלי הייתה של החזקה, ממש כפי שכריכה איכותית מחזיקה את הדפים, את הסיפור. ליאורה פרידן היקרה, ניצחה על התהליך המרתק הזה: מהמשוב הראשוני שלה על הטיוטה הראשונה- שהיה משוב אמיתי, שכלל גם זיהוי מהיר ומדוייק של חולשות הטיוטה (שלא פשוט כלל לשמוע בשלב הזה). בהמשך, ליאורה מצאה עורך ספרותי מתאים, והיא אכן דייקה בהפנייה שלי אל האדם המתאים. אורי פרץ שרון, העורך הספרותי הוביל אותי לפנות אל קהל יעד אחר ממה שחשבתי לראשונה, אל ילדי בי״ס יסודי, והדבר דרש ממני התאמה של הטקסט לגילאים אלו. אורי סייע לי מאוד בחשיבה על העלילה ובהיבט הצורני, חשיבה מתוך נקודת מבט ילדית, שמבקשת לגעת בחומרים, להכיר אותם מקרוב, ולזהות מה קורה בסביבתם. בשפה המקצועית מהתחום שלי, היינו דיאדה יצירתית, שהניעה את הסיפור קדימה. נוצרו סצנות חדשות, שהפתיעו גם אותי. אני חושבת שזה לא היה יכול לקרות אילולא הקול המיוחד שאורי הביא, עם עדינות ופתיחות יצירתית. אחרי שלב זה, עברנו לשלבים של עריכה לשונית וניקוד, וגם השלב הזה היה מעמיק ויסודי. שאלות הבהרה גם ברמת התוכן נשאלו, והעבודה עם אמירה בנימיני נבו הייתה מקדמת, ואפשרה לשפר את הטקסט, כך שיהיה קריא ובהיר. השלב הבא היה העבודה על עיצוב ועימוד עם יפעת דיין מסטודיו גם וגם. גיליתי שעיצוב ועימוד זו יצירה בפני עצמה, שהייתה תהליך של חיפוש, ניסוי וטעיה. מה שאפיין אותו היה מקצועיות ללא פשרות, ניסיון להגיע לתוצר אסתטי ונכון, להגיע לאיזונים עדינים בין איור וטקסט. ככל שהתהליך התקדם, יפעת הגיעה לפתרונות מקוריים שהצליחו לחבר בין איור וטקסט באופן מרגש. גם השלב האחרון של ההדפסה אופיין ברמה גבוהה, בבדיקות חוזרות של הצבעוניות ומרקם האיורים, ע״י סטריפים רגישים. הייתה עמידה בזמנים באופן מרשים.
בסופו של דבר נולד הספר, ואני מרגישה שלימה עם כל הדרך שעברתי עם ליאורה ואנשי המקצוע המצויינים שעובדים יחד עמה. האווירה שעטפה את כל התהליך הסופר-מקצועי הזה, הייתה של חברות, כנות ופתיחות לחשוב שוב ושוב על נושאים שצפו ועלו. אני מרגישה שזכיתי על החיבור, וממליצה בחום ובשמחה על המקום הייחודי הזה, שמאפשר ליצור ספרות יפה.

bottom of page