top of page

טיפים לסופר המתחיל

השקעתם את הנשמה, זמן ומחשבה, כתבתם סיפור שאתם אוהבים וגאים בו, וכעת החלום שלכם הוא להוציאו לאור? 

 

ריכזנו למענכם טיפים מה עליכם לעשות:

יתרונות בולטים בהוצאת ספרכם לאור בהוצאה עצמית הם שזכויות היוצרים נשארות בידכם, השליטה בכל ההחלטות הקשורות בהפקת הספר תהיה שלכם, ותקבלו את כל הרווחים ממכירת הספר.

 

ניתן לנסות לגייס את הכסף (או את חלקו) באמצעות אתרי מימון-המון. יש לזכור שמימון-המון אינו מתאים לכל אחד, מכיוון שנדרשים קשרים, יוזמה וזמן כדי לקדם את הפרויקט.

עכשיו יש ספר. מה לעשות כדי להפיץ ולקדם אותו?

2. עריכה לשונית

עריכה לשונית נדרשת כדי לתקן טעויות הקשורות לשפה: ניסוח, דקדוק, תחביר ושגיאות כתיב. העריכה הלשונית מביאה את כתב היד לכדי עברית תקנית על פי כללי האקדמיה ללשון ומאחידה את כל כתב היד על פי כללי האחדה קבועים.

4. הגהות

הגהות נעשות כדי לאתר טעויות שנשארו בכתב היד וטעויות שאינן קשורות לכתב היד עצמו, אלא לעימוד ולעיצוב, כגון מספרי עמודים, גופנים, פסקאות חדשות ועוד. צריך להבין שכאשר מדובר בטקסט של מאות עמודים, גם העורכות המקצועיות והמנוסות ביותר לא יצליחו לגלות את 100% הטעויות, ולשם כך נדרשות עיניים מקצועיות שטרם עבדו על הספר. 

6. עיצוב

יש לעצב את העטיפה.

8. קדם-דפוס

לפני שניתן לסגור את הספר לדפוס, יש להוציא אייריסים שבודקים את הצבעוניות של הספר ו/או העטיפה והעתק השמש לפנים הספר ולעטיפה כדי לוודא בפעם האחרונה שאין טעויות. זאת הפעם האחרונה לפני סגירת הספר לדפוס, שבה ניתן לבצע תיקונים. לאחר אישור האייריסים והעתקי השמש מזמינים לוחות לדפוס. במקרה של הדפסה דיגיטלית אין צורך בלוחות.

1. עריכה ספרותית

לאחר כתיבת הסיפור נדרשת עריכה ספרותית. כל כתב יד, כולל של הסופרים המנוסים, המפורסמים והטובים ביותר, עובר עריכה ספרותית. מטרת העריכה הספרותית היא להפוך את כתב היד לטוב יותר. לקצר במקומות מסוימים, לפרט ולהעמיק באחרים. עריכה ספרותית מהדקת את הכתיבה, מדייקת אותה ומביאה את כתב היד למימוש מלוא הפוטנציאל הטמון בו. מדובר בדיאלוג ממושך בין הסופר לעורך/ת שבמהלכו נשאלות שאלות היורדות לעומקן של הדמויות והעלילה.

3. עימוד

לאחר שכתב היד נערך, יש לעמד אותו בקובץ במחשב על פי פורמט הספר. יש להכניס עמוד זכויות, שער קטן, כותרות, הערות, מספרי עמודים ועוד. 

5. טקסט גב

מומלץ לכתוב את הטקסט המיועד לעטיפה האחורית רק בשלב שבו כבר לא צפויים שינויים נוספים בטקסט.

7. רכישת דאנאקוד

יש לרכוש ברקוד לספר ולקבוע את מחירו הקטלוגי.

9. דפוס וכריכה

הדפסת הספר והעטיפה, וכריכת הספר על פי בחירת הדפוס (דיגיטלי או אופסט) ועל פי פורמט הספר (גודלו, סוג הנייר, סוג הכריכה ועוד).

מהם שלבי העבודה הנדרשים כדי להוציא לאור ספר?

קידום הספר

ניתן לקדם את הספר בדרכים שונות: באמצעות הפייסבוק, באמצעות הרצאות ומפגשי סופר/ת, באמצעות פגישות עם מנהלים ומוכרים בחנויות הספרים ועוד.

יח"צ מסורתי וניו-מדיה

יצירת קשר עם גורמים משפיעים בתחום הספרות בעיתונות המסורתית, 

באתרי אינטרנט ועם בלוגרים רלוונטיים. מומלץ לפעול לקידום יחצ"ני של הספר באמצעות אנשי יחסי ציבור, שיעמדו בקשר עם עורכים וכתבים ממדיות שונות (עיתונות, רדיו, טלוויזיה ואינטרנט) להצעת כתבות, ראיונות וכל אייטם יחצ"ני אחר למינוף הספר. 

הפצה

אם מעוניינים למכור את הספר בחנויות הספרים ברחבי הארץ, יש לחתום על הסכם עם מפיץ. החנויות עובדות עם מפיצים בלבד, ולא ימכרו ספרים של לקוחות פרטיים.

מאת ליאורה פרידן

bottom of page